tirsdag 15. november 2011

"Skulen og den digitale revolusjonen"


Jeg hadde behov for noen flere sider til pensumlista mi og gikk derfor til anskaffelse av Rune J Krumsvik sin bok ”Skulen og den digitale læringsrevolusjonen”. Boka berører naturlig nok de samme tema som resten av den anbefalte litteraturen, Krumsvik skriver om store samfunnsmessige perspektiv samtidig som han tar for seg helt konkrete konsekvenser for det daglige undervisningsarbeidet. Han bruker mange konkrete eksempler for å belyse poengene sine, og noen artige bilder som gjør at jeg syns boka er ganske så fornøyelig å lese. Jeg synes også han trekker opp noen perspektiv som ikke har vært belyst i resten av den anbefalte litteraturen. Han har et langt kapittel om situert læring i nettverkssamfunnet, det var interessant å lese, men jeg tror jeg må lese det minst en gang til for å få fordøyd det skikkelig jf. Ann Oline sine fordøyelses problemer med Qvortrup. Må også nevne at det er godt å lese nynorsk for en ”innfødt sogning”, jeg ble innflytter i Trøndelag som 8 åring. Krumsvik tar ikke for seg ledelsesperspektivet spesielt, men jeg tenker at det han skriver om skolen, lærernes og foreldrenes ansvar, i minst like stor grad handler om skoleledernes ansvar. Det er kanskje et poeng at boka kom ut i 2007 og at det siden den gang, er blitt økt oppmerksomhet rundt ledelsens betydning for elevenes læringsutbytte?

Jeg har konsentrert meg om kapitlene ”Digital kompetanse i Kunnskapsløftet” skrevet av Krumsvik og ” Digital danning” skrevet av Krumsvik og Støbakk. Krumsvik definerer hva digital kompetanse for lærere må innebære: ”Digital-kompetanse er læraren sin evne til å bruke IKT fagleg med eit godt pedagogisk – didaktisk IKT – skjøn og å være bevisst på kva dette har å seie for læringsstrategiane og danningsperspektiva til elevane” (Krumsvik (red.), 2007, s. 68) Han knytter dette opp mot betydningen av å forankre IKT arbeidet helhetlig og lokalt gjennom det lokalelæreplan arbeidet.  Jeg er ikke så sikker på at det er de grunnleggende ferdighetene og spesielt digitale ferdigheter og digital kompetanse som har hatt mest fokus i lokalt læreplanarbeid. Jeg vil berømme min kommune som har en  ressursbank på LMS for alle lærere i kommunen. Der finner vi en ”lokal” læreplan for IKT-som redskap i alle fag på alle trinn i grunnskolen. Jeg tenker at da har vi kommet et stykke på vei.

Innledningsvis i boka skriver Krumsvik om barn og unges digitale livsverden og påpeker som mange andre, at det handlet om helt nye former for kommunikasjon, samhandling og identitets dannelse. ”Internettet er dermed den sveitsiske armèkniven til ”screenages”, eit mangfaldig verkty som dei har i sin kulturelle ryggsekk på lærings- og danningsreisa si i informasjonssamfunnet” Jeg må si at jeg humret i det skjegget jeg ikke har (men kanskje får?) til følgende formulering: ” Parkert på sidelinja står vi vaksne og leitar etter den første og siste sida på Internettet og lurer på kvar dette skal ende” (Krumsvik (red.), 2007, s. 14)

Jeg synes det var interessant å lese det Krumsvik og Støbakk skriver om Klafki (1959/2001) sine ulike former for danning. Material danning som vektlegger innhold og er knyttet til det klassiske dannelses begrepet, ”det å kunne litt om alt”. (Krumsvik (red.), 2007, s. 255) Formal danning har i følge forfatterne en annen klangbunn, ” fokuset på kunnskapsinnhald blir difor tona meir ned og skal heller fungere som ein ”trigger” for tankeverksemd. Den formale danninga legg difor mest vekt på elevane sin personlege vekst og utvikling” (Krumsvik (red.), 2007, s. 256) Til sist den kategoriale danning som bygger på et samspill mellom de to første. ”Dette gjer at både innhaldet og metoden er knytt saman og blir viktig for både kunnskapsutvikling og identitets utvikling” (Krumsvik (red.), 2007, s. 256) Det blir da den kategoriale danning vi i skolen må fundere vårt arbeid på.

Forfatterne skriver mye om skole og foreldres deltakelse i de unges digitale dannelsesreise. De understreker at dagens voksne kommer til kort på den digitale dannelsesarenaen fordi vi ikke har egne erfaringer med å vokse opp i den digitale revolusjonen. De viser til Margaret Mead og sier at vi ser ” ei dreing frå det postfigurative til det prefigurative på denne arenaen og der dei vaksne òg kan lære frå dei unge dersom dei ikkje distansere seg frå det digitale rommet”. (Krumsvik (red.), 2007, s. 265) Videre er Krumsvik og Støbakk opptatt av hvordan vi voksne skal klare å være deltakere uten å bli ”politi”. Jeg oppfatter at de konkluderer med at vi må verdsette unges digitale kompetanse både faglig og sosialt, at skole og foreldre må være på lag, og vi må delta i den kategoriale dannelsesreisen ”både i verdimessig samspel og motspel.” (min understreking) (Krumsvik (red.), 2007, s. 275) 

For at denne ”bokomtalen” ikke skal bli altfor laaaang, må jeg slutte her. Tar de tabloide terningkastene i bruk og gir boka en god femmer.

PS: Boka kom ut i 2007 og jeg synes følgende er en understreking av den utviklingen vi ser på verdensveven. Krumsvik skriver flere steder om Web 2.0, MSN, sms, chat og nettstedet Blink. Facebook nevnes så vidt jeg har sett, ikke med et ord, i 2007 var Facebook langt fra så utbredt som i dag. Jeg undres over hva vi ”er på” i 2015 ;-)

Litteratur:


Krumsvik (red), R. J. (2007). Skulen og den digitale læringsrevolusjonen. Oslo: Universitetsforlaget.


6 kommentarer:

  1. Så flott, Berit, at du kommer med en bokomtale! For meg så kunne den gjerne vært lengre :) Jeg har også boka tilgjengelig, men har ikke kommet igang med å lese den, og får nok tidsnød i fht å ta med den, i tillegg til det andre. Men du inspirerte meg til å lese det om "Digital danning", så det må jeg få presset inn. Kanskje kan det være noe å hente der i fht det vi har skrevet om tidligere med danning i forbindelse med mobil og Ipod?

    Og så er det kanskje en ide å se dette med at vi må delta både i samspill og motspill opp mot den teorien vi har lest om barn og unges spill-verden? Om vi verdsetter den digitale kompetansen så kan vi hente ut læringseffekt i fht "being active, in control and immersed" som Veen&Vrakking skrev om.

    I alle tilfelle er det meget betegnende for hvor fort utviklingen går, at stoff som er utgitt for fire år siden allerede er "gått ut på dato"! Som du også sier, Berit, dette er et bilde på utviklingen på verdensveven.

    SvarSlett
  2. Fint at du driver PR for Krumsvik! Boka fortjener å bli lest, bevare meg vel! som du sjøl antyder, har den mest voldsomme uviklinga siden 2007 skjedd innenfor Web 2.0 og "sosiale". Og så har spillindustrien eksplodert og passert musikkindustrien i omsetning for lengst.

    POsfigurativ/prefigurativ-problematikken er en fiffig måte å peke på at foreldregenerasjonen har en del å lære av sine barn når det gjleder bruk av digitale teknologier. På den andre siden: når det gjeldere alt som har med utvikling av digital dannelse å gjøre, er det nok slik det alltid har vært: "vi eldre vet best". BArn og ungdom passerer oss fort når det gjelder den tekniske og instrumentelle bruken av teknologibruken, men på de områdene som krever modenhet, livserfaring og klokskap er det ikke så mye som er forandret. Ungdommen trenger fortsatt foreldrenes (og lærernes) veiledning for å unngå de farene de kan utsettes for, og den dumskapen de sjøl kan gjøre seg skyldig i på nett. Følgelig skal vi lese Win Veen og andre som har en tendens til å "forherlige" ungdommens datakyndighet med betydelig kritisk sans. (Får slutte nå før jeg begynner å høres ut som min egen salige bestefar.)

    SvarSlett
  3. Fint for meg med eit samandrag! Tida renner snart ut for nylesning. Det som imponerte meg mest i dette innlegget, er korleis din kommune har utarbeida lokale læreplanar med forankring i IKT for alle fag. Til etterfølging!

    SvarSlett
  4. Det var en fin omtale som skapte nysgjerrighet hos meg. Jeg likte spesielt det du refererte om dannelse, om hva vi må fundere vårt arbeid på. Det er jo temmelig sentralt i Kunnskapsløftet. Jeg er også enig at vi kan ha noe å lære av barn og unge innenfor "digital danning". Merk at jeg skriver "kan ha noe å lære". Vi skal ikke sluke alt rått.
    Jeg har også sansen for en kommunal IKT- plan. Dette er vi i gang med hos oss. Vi kaller det en IKT-trapp som definerer hva elevene skal kunne etter hvert årstrinn, minimumskunnskap. Her kan lærerne se hva de skal kunne lære elevene for hvert år, noe som også sier noe om hvilken kompetanse de selv da må inneha. Dette er forøvrig nok et resultat av vår nytilsatte 20% brukeransvarlig for IKT i skolen ... Som man sier på sosiale medier for tiden; Det gledes.

    SvarSlett
  5. Ja, liker Krumsvik. Har alltid opplevd han som oppdatert. Den siste undersøkelsen hans betrakter også hva skoleelever anser som den faktoren som gjør at de driver med andre ting enn det de skal på dataen i timene. Elevene svarer: lærernes IKT kompetanse!Da er det gjerne ikke rart at mange sier at de ikke har problemer med at elevene holder på med utenomfaglige ting: lærerne er digitalt kompetente.

    Tror vi må også høre på elevene:-)

    SvarSlett
  6. Som vanlig kommer du med gode nyheter, og det høres ut som en nyttig bok du har lest. Jeg blir stadig imponert over kapasiteten din.
    I det du skriver biter jeg meg merke i dannelsen, og det slår meg er at det i grunnen er ganske selvfølgelig at barn og unge trenger hjelp av voksne for å utvikle dannelse, ikke bare den digital. Forskjellen på de digitale utskeielsene ungdom bedriver og andre mer fysiske utskeielser er at det ikke bare gir et rykte (evig eies kun et dårlig sådan, se Jonas Fjeld), men blir liggende synlig også for fremtiden, så dine fremtidige arbeidsgivere, svigerforeldre og barn kan se deg i full utfoldelse. Enig med Kjell Atle; "vi eldre vet best". Barn og ungdom passerer oss fort når det gjelder den tekniske og instrumentelle bruken av teknologibruken, men på de områdene som krever modenhet, livserfaring og klokskap er det ikke så mye som er forandret». Jeg blander meg inn i skjegget du ikke har og humrer med deg til: ” Parkert på sidelinja står vi vaksne og leitar etter den første og siste sida på Internettet og lurer på kvar dette skal ende” (Krumsvik (red.), 2007, s. 14).
    Du forteller også om en ressursbank på LMS for alle lærere i kommunen, med en lokal læreplan knyttet for IKT knyttet til alle fag og trinn i grunnskolen, det høres bra ut. Er denne ressursen aktivt i bruk? Vi har en mappe på Fronter som alle lærere i kommunen kan laste opp og ned undervisningsopplegg, ressurser og gode linker, men det skjer lite der. Når det gjelder deres «lokale læreplan for IKT som redskap i alle fag og på alle trinn i grunnskolen er det noe jeg veldig gjerne ville sett på. Kanskje kunne vi brukt deres plan som et eksempel og utgangspunkt for skapelsen av en egen plan?

    SvarSlett