tirsdag 1. november 2011

Samskriving på 6. trinn, en ny opplevelse…....

Etter å ha blitt inspirert av medstudent Magnhild til å prøve samskrivingsverktøyet EtherPad på studiesamlingen 12.– 14. september, har jeg brukt det sammen med en fagleder kollega til å skrive felles referat fra kurs. I dag prøvde jeg det sammen med en gruppe elever. Jeg har til vanlig ikke undervisning og var så heldig å få "låne" en gruppe på 6.trinn i dag. Kontaktlæreren og jeg viste først hvordan det brukes, ved å modellere via hver vår PC og smartboardtavla. Da vi ikke har nok PC-er til alle elevene, satt to og to elever på en PC, fire elever var inne i samme dokument. Denne første gangen var utprøving av vertøyet hovedpoenget og vi la ikke all verdens vekt på innhold. Det var en gruppe med ivrige og engasjerte elever som satte i gang, det fungerte bra og etter ei stund hadde vi mange, bloddryppende historier preget av at det nettopp har vært Halloween. Elevene ga utrykk for at dette var kult, at verktøyet hadde positiv innvirkning på motivasjonen er det ikke tvil om. De fikk i lekse å gå inn hjemmefra og skrive videre på historiene, det blir spennende å følge med videre.



På slutten av timen gjennomførte vi en kort refleksjonsrunde sammen med elevene.  En syntes der var rart og uvant at andre kunne logge seg inn ”å se hva vi har skrevet”. ”Vi nærmer oss gjerne nye teknologier med fortidas forestillinger om og forventninger til undervisning og læring. Dette gjelder både lærere, elever og foreldre” (min understreking) (Halvorsen, 2007, s. 11), jeg tenker at jentas utsagn kan ”legges i den skuffen”. På spørsmål om hva de syntes om å skrive sammen, fikk jeg svarene artig, bra, fint osv. Hvorfor det var artig, var det ikke like lett å si noe om. Flere av elevene ble også veldig opptatt av at verktøyet ikke bare kan brukes på skolen, men også i sosiale sammenhenger. I denne forbindelse blir jeg igjen fristet til å sitere Halvorsen, etter et eksperiment med blogg i videregående skole som ikke ble særlig vellykket, gjør han seg blant annet følgende refleksjon: ”Kan det tenkes at den mediekompetente ungdomsgenerasjonen primært tenker på digitale medier som kilder til underholdning og kommunikasjon med venner. (Halvorsen 2007, s. 6)” (Halvorsen, 2007, s. 10) Kommunikasjon med venner, ble i alle fall noe av det første disse eleven tenkte på, etter å ha prøvd verktøyet.

Etter hvert kom også svaret jeg hadde håpet på, ei jente sa at "dette er en fin måte å samarbeide på”. (Ingen overraskelse at det var ei jente som kom med dette, eller?)
Det er med stor interesse jeg har lest artikkelen” WIKI i klasserommet: individuelle og kollektive praksiser” av Andreas Lund og jeg tenker at mye av det han skriver om språkutvikling og Wiki, like gjerne kunne vært om samskriving i EtherPad. Han trekker fram de sosiokognitive og sosiokulturelle læringsperspektivene. (Lund, 2006, s. 274) Og det er blant annet i de perspektivene jeg ser jenta sitt utsagn om at dette er en fin måte å samarbeide på. I May Britt Postholm sin videoforelesning, snakker hun om det konstruktivistisk læringssyn, der motivasjonen er knytta til deltakelse i et praksisfelleskap. Ved bruk av samskriving og Wiki, utvikles en felles tekst, læring skjer i fellesskapet. Samtidig må det pekes på at Wiki og samskriving via verktøyet EtherPad, har ulike dimensjoner. Gjennom Wiki ser vi ”overgangen fra en type lokal samarbeidsaktivitet til en som er innvevd i en større kollektiv sammenheng” (Lund, 2006, s. 285) Jeg oppfatter samskrivingen som den lokale samarbeidsaktiviteten, mens Wikipedia blir den større kollektive sammenhengen, der hele verden i prinsippet kan delta.

Tilbake til refleksjonen sammen med 6.trinns elevene, læreren fortalte om flere måter hun kunne tenke seg å bruke EtherPad, hun trakk blant annet fram engelsken og det å øve på gloser. ”Blir ikke det juks da”, spør en av elevene. Vi har lang vei å gå når det gjelder mulighetene innenfor IKT og ”kollisjonen” med inngrodde syn på hva skole og læring er. Kjell Atle Halvorsen sier følgende: ”Ny praksis med nye artefakter og praksisregler setter oss i stand til å skape nye og motiverende læringsaktiviteter som utfordrer elevenes og lærernes kreativitet og evne til samhandling” (Halvorsen, 2007, s. 13) For å bruke en gammel frase, det er bare fantasien som setter begrensningene.

Dagens erfaringer har gitt meg mye å tenke på og mange perspektiv å se det hele i. Det vil bli for mye å skrive om alt i en blogg, jeg har blant annet ikke berørt lederperspektivet denne gangen, så derfor, fortsettelse følger………………………..

Kilder:

Halvorsen, K. A. (2007). IKT og skolen - en skisse til aktivitetsteoretiask analyse. I Haugaløkken, & Hoel, Gjennom ordene (ss. 1-18). Trondheim: Program for lærerutdanning, NTNU.
Lund, A. (2006, 4). Wiki i klassserommet: individuelle og kollektive praksiser. Norsk Pedagogisk tidsskrift , ss. 274-288.
Postholm, M. B. (u.d.). Læringsteorier, læring og IKT. www.ntnu.no/multimedie . May Britt Postholm, PLU, NTNU.

10 kommentarer:

  1. Dette er kompetent klasseledelse det, Berit! For ikke å snakke om at det virkelig er å ta ut potensialet i ny teknologi. Ser for meg at du er en av dem Halvorsen i sin artikkel omtaler som de mest motiverte lærerne i teknologitette klasserom.

    Og så spennende at dere har prøvd ut EtherPad. Artig at det virka, du og jeg fikk det jo ikke til på kurs... :) Kan du ikke beskrive hvordan dere gjorde det, rent teknisk? Var det en elev som logga seg på og så inviterte andre via en eller annen epost-konto? Gikk dere via It's Learning? Kunne tenkt meg å prøvd dette, jeg også, selv om jeg har enda yngre elever. Hvordan ser du for deg bruken videre?

    SvarSlett
  2. Spesielt morsomt å høre eksempel på hva du har tatt med deg fra medstudent på samling og så prøvd ut med elever. Sjøl har jeg erfart at slik samskriving kan være en svært krevende prosess! Interessant at du gikk rett løs på elevene, og at det fungerte så bra. At det er en kvalitativt ny måte å framstille tekst på, er jeg sikker på. Også at dette er en øvelse som elevene vil ha stor nytte av, i tillegg til at de syntes det var kult!

    Og så kan du kanskje bistå Ann Oline og de andre?

    SvarSlett
  3. En ting til: jeg synes du bruker faglitteraturen godt til å belyse de erfaringene du sjøl gjør.

    SvarSlett
  4. Det er så godt å lese slike gode eksempler på hvordan man kan ta i bruk ny teknologi. Slik stiller meg helt bak både Ann Oline og Kjell Atles ros av initiativ og kopling til teori. Jeg er fan av den delingskulturen som er kommet med IKT. Jeg er allikevel fortsatt bedre på å stjele enn å dele, dessverre, men jeg prøver så godt jeg kan. Vi har nå økt fokus på IKT på min skole. (Kan det ha noe med studiet å gjøre?) Jeg skal fortelle om dette i kollegiet, og kanskje klarer jeg å få noen til å prøve det ut? Håpet det. Takk for tipset!

    SvarSlett
  5. Kan ikke ta all verdens cred som lærer Ann Oline,jeg har som sagt ikke undervisning til vanlig. Var så heldig å få låne elevene til lærere som er av det slaget du viser til,"de mest motiverte lærerne i teknologitette klasserom". Jeg opprettet flere lenker til EtherPad på It`s learning, så logga elevene seg på der. Når de har jobba mer med verktøyet, kan de gå inn å invitere hverandre via E-post. Jeg er trygg på at i fortsettelsen vil lærerne på trinnet bruke verktøyet i flere ulike sammenhenger. Har etter at jeg skrev dette innlegget lest Sten R. Ludvigsen sin artikkel "Informasjon- og kommunikasjonsteknologi, læring og klasserommet". Han beskriver tre ulike klasserom, det tradisjonelle, det konstruktivistiske og klasserommet som læringsfellesskap. Jeg synes denne artikkelen også var svært interessant sett i lys av temaet, anbefales.
    (Det var vel rette og slett trøbbel med netttilgang som gjorde at vi ikke fikk det til da vi prøvde, Ann Oline ;-)

    SvarSlett
  6. Var nettopp inne for å se om det har skjedd noe siden sist og det har det. Noen har skrevet mer på samme historie, flere "episoder" og en gruppe har skrevet nye fortellinger med andre tema. De har så vidt jeg vet, gjort dette på fritid eller som lekse. Virkelig artig å se :-)

    SvarSlett
  7. Jeg har kun en erfaring med EtherPad og det var referatskrivingen på kurs sammen med deg, Berit, kjempegøy å samskrive synes jeg. Veldig interessant at du prøvde ut dette sammen med elevene. Jeg tror vi i skolen er altfor redde for å prøve ut slike verktøy. Både fordi vi ikke alltid er "superbrukere" og at vi sliter med å tenke utenfor boksen i forhold til hvordan vi skal nyttegjøre oss det i undervisningen. Når muligheten for visse tekniske utfordringer i tillegg er tilstede føler vi komfortsonen truet... Vi må ta oss litt på tak der og gå i dine spor! Du har en super blogg, Berit - jeg følger den med stor interesse :)

    SvarSlett
  8. Hei Berit, spennende å følge utprøvinger direkte i klasserommet. Ser at det kunne vært gøy å "hoppe i det" på min skole også. Det hadde vært artig om jeg kunne få innblikk i hva du har til svar på de praktiske spørsmålene Ann Oline stilte i sin kommentar. Kanskje kan jeg prøve dette uten kursing først?

    SvarSlett
  9. Gå inn på http://samskrive.ndla.no/ (Nasjonal digital læringsarena), eller lenken EtherPad øverst i innlegget mitt.
    Som jeg skrev til Ann Oline, oppretta jeg flere "dokument" eller pad èr og la ut på It`s learning, så kunne elevene logge seg på der. Pad`n kan også deles ved at elevene inviterer hverandre via E-post, det er nok mer utfordrende første gang en prøver. Lykke til ;-)

    SvarSlett
  10. For å understreke min utpregede sans for den «stjelingskulturen» som er kommet med IKT gjør jeg Odd Arnolds ord til mine «Det er så godt å lese slike gode eksempler på hvordan man kan ta i bruk ny teknologi». Takk for at du deler gode tips og råd.
    Dette skal jeg prøve med mine elever også. De skal få samskrive en oppsummering av et kapittel i naturfag og utifra det de skriver skal jeg lage en kapittelprøve, trur eg. Hvis så skjer, om det virker eller ikke, så skal jeg ta det med til kollegiet. Som resten av dine «disipler» mener også jeg at du er god på å koble på relevant teori til det du skriver.

    SvarSlett