onsdag 21. september 2011

AVLYST

I uke 38 gjennomfører alle landets 5. klassinger nasjonalprøve i engelsk. På min skole startet vi opp i går, det ble mye kluss, det gikk svært tregt å logge seg på, laste ned bilder, systemet låste seg, osv.  Vi fikk fort konstatert at problemet ikke lå hos oss, men hos Udir.  I dag ble det verre og vi fikk vi beskjed om at årets prøver var avlyst pga. tekniske problemer.
Med LK06 fikk vi stor frihet, vi har fått et økt profesjonelt ansvar både for lærestoff og hvordan elevene når kompetansemålene. Samtidig fikk myndighetene stort behov for å kontrollere at vi når målene. Nasjonale prøver er ledd i dette kontrollregimet. 
I dag har jeg lest om Skoleledelse i digitale omgivelser av Trond Eiliv Hauge, han sier ”De digitale teknologier er gjennomtenkte designer for menneskelig handling og oppgaveløsning.” (Hauge 2011, s. 69) Han sier også at vi har ”store utfordringer når det gjelder å endre individuelle oppgavetradisjoner og vurderingsformer i skolen. ” (Hauge 2011,s.71)
Jeg tenker at når det blir full kræsj med de elektroniske nasjonale prøvene, så kan det være fordi vi bruker ny teknologi på en gammel prøveform.  Alle 5. klassinger i landet sitter så og si samtidig og gjennomfører prøven, er det redselen for juks som ligger til grunn? Gjennomføringsmåten, (hvis vi ser bort fra teknologien) ligner faretruende på nasjonale prøver jeg hadde som elev tidlig på 70-tallet.  
Er det prøveformen som ikke er tilpasset teknologien, eller motsatt?

Kilde


Ola Erstad og Trond Eiliv Hauge (red). (2011). Skoleutvikling og digitale medier - kompleksitet, mangfold og ekspansiv læring. Oslo: Gyldendal akademisk.

5 kommentarer:

  1. TAnkevekkende, dette, Berit! tror Engestrøms trekanter (aktivitetsteorien) kan komme til nytte her: det er kollisjon mellom tilgjengelige artefakter (teknologiløsningen), organisering (alle på en gang) og de "reglene" som styrer virksomheten (alle må testes samtidig fordi alle skal ha samme test og må ikke få sjansen til å "jukse", som du peker på. Opplever du at lesinga gir innsikt som er nyttig i hverdagen? Kjell Atle

    SvarSlett
  2. Takk for at du setter dette i et teoretisk perspektiv.
    Ja, lesinga setter tankene i gang og fører til mange refleksjoner over det vi gjør/utvikling på egen skole. Samtidig fører det til mange opplevelser av Serendipity. Artig, men læreprosessen blir ganske springende.

    SvarSlett
  3. Hei Berit.
    Jeg har gjort flere forsøk på å kommentere det du sier, men har møtt på store datatekniske problemer. problemet har vært og er at min blogger identitet ikke kommer opp i profilfeltet. Jeg har derfor opprettet en WordPress profil.


    Da er vi i gang!
    Vi kjørte igang med nasjonal prøve i engelsk med en gang nettsiden var klar. Vi kom oss inn og fikk gjennomført før alle problemene kom fram. Vi var heldige!

    Problemet slik jeg ser det er at elevene, foreldrene og ikke minst lærerne i Norges land har blitt tutet fulle av viktigheten disse prøvene har. Avslutningsbrevet fra rektor som alle 4.trinn elever fikk med hjem før sommerferien understreket nettopp denne viktigheten. Elevene ble sterkt oppfordret til å øve i sommerferien. Selvsagt for at resultatene skulle bli gode. Lærerne har hatt møter hvor de har planlagt gjennomføring av prøvene, rektorer har fattet enkelt vedtak på elever som ikke skal delta, foreldre har brukt tid og ressurser på dette. Sett i lys av at vi i det daglige "strever" for å få elever og foreldre til å sette skolen først, altså før fotball, håndball, tv-serier osv, blir avlysingen ganske uheldig. Mindre interessant blir det ikke når vi ser det i lys av det vi holder på med i denne modulen. Skole og IKT. Det er jo ingen hemmelighet at noen helst så at vi tok hele maskinparken ut av klasserommet og fortsatte som før.

    Når det gjelder å sette strøm på gammel teknologi, må vi nesten kunne si at det ikke alltid er like heldig. Fordelen her er vel at digitale prøver som denne registrerer resultatene automatisk. Lærerne sparer mye tid på det, og resultatene blir kanskje mer «rettferdige» i forhold til andre skoler osv. Men kanskje forsvinner en viktig del av den individuelle vurderingen. Det jeg mener er at resultatene er ferdig tygd og spyttes ut, det er ikke læreren som «tygger».
    At alle arbeider med den samme prøven tilnærmet samtidig gir jo en større grad av kontroll, men også kapasitetproblemer. Jeg tror absolutt at mye av problemet ligger i det du peker på.

    SvarSlett
  4. Her er mye snakk om datatekniske problemer. Dette er mat for Mons, og mat for opposisjonen. "Gi oss flip-over, black-boards, blyant, penn og papirutgaven av Aschehougs Store Norske Leksikon tilbake. Er vi lei av å måtte ha en plan B og plan C, klar til hver planlagte digitale undervisningstime. I fall nettet går ned, eller andre datatekniske og uforutsette forhold.
    Da skjermen gikk i svart under PPU studiet var sensor imponert over hvordan jeg som lærerstudent taklet dette. Etter flere års lærerpraksis, var utfall av det tekniske utstyr med praksis enn unntak. På en tidligere skole jeg jobbet i snakket vi, OG MEDIA, om at elevene rett som det var mistet 1/4 del av undervisningen fordi lærer måtte forflytte seg mellom flere avdelinger med stor avstand til "klasserom" og "lærerværelser". Har noen gjort noen beregninger på hvor stor en IKT-tidstyv vi står ovenfor, - og lovpriser ?

    SvarSlett
  5. Viktig spørsmål du stiller Berit...Hva er tilpasset hva? Vi gjennomførte de nasjonale prøver i engelsk for 8. tinnet mandag. Alt gikk bra og det var mange fornøyde elever som mente de hadde fått det godt til. Jeg synes også (det lille jeg så) at prøven var god. Så vi har opplevd når teknologien virker og når den ikke virker. Vi hadde 150 elever igjennom mandag.

    For to uker siden hadde vi prøvene i lesing, med retting og føring i PAS.... litt kludder, og jeg vil aller helst ha pøvene digitalt jeg....men det vet du jo. Ikke det, den i lesing ble også fint gjennomført og så ganske så omfattende ut. Jeg håper bare at vi bruker dataene riktig - til hver enkelt elevs læring.

    SvarSlett